Tandartsstoel. klinkt als: muziek in de oren ;-)


Ik maakte er gisteren een grap van in mijn FaceBook-Story maar wil er vandaag toch even op terug komen.

Jezelf volledig verbinden met muziek doet wonderen. Gisteren lag ik in de stoel bij de tandarts.
Jaren geleden maakte het me niks uit. Ik werd er niet warm of koud van. Tot de tandarts vond dat er een vulling vervangen moest worden. Na die behandeling kreeg ik een ontsteking onder de nieuwe vulling. Auww,... juuuu....!!! Zenuwpijn van kop tot teen!!! De behandeling die daarop volgde was afschuwelijk.

De stress die veroorzaakt werd door de pijn heeft sporen achter gelaten in mijn fysieke systeem. Het zit opgeslagen in mijn cellen. Zodra ik de lucht in de tandartsenpraktijk ruik wordt mijn lichaam alert. 'Hee er dreigt gevaar!' Zodra ik als dappere dodo in de stoel stap slaat mijn lijf opnieuw op tilt.

Maar ik heb er iets op gevonden en ben verbluft over het resultaat.

Sinds vorig jaar neem ik mijn favoriete afspeellijst mee. In de stoel stop ik eerst de dopjes in mijn oren en zet muziek klaar waar ik blij van wordt. Muziek die mijn lichaam helpt ontspannen. Mijn vinger blijft bij de volume knop. Heel handig als de boor te hard trilt of de tandarts instructies aan me geeft.

Op het moment dat ik mijn mond open doe zeg ik tegen mezelf: 'Klaar voor de start? Af!' En druk de muziek aan. De spanning in mijn lijf neemt nog meer toe. Ik luister naar de muziek. Ik adem naar mijn buik. Ik voel verkramping in mijn nek en in mijn benen. Ik sta strak van de adrenaline. Ik haal diep adem en zucht terwijl de tandarts in mijn mond prutst met het lawaaiapparaat.

'Oke Hilde, dit kan jij.' moedig ik mezelf aan. 'Hoor de muziek,...volg de melodie, adem er doorheen.  Spanning in je lijf, adem er doorheen. Hoor de muziek,...spanning in je schouders,...adem er doorheen,..zucht....voel de muziek, adem er doorheen!'

'Zet je kiezen maar even op elkaar!' zei de tandarts. Ik heb er niet eens veel van meegekregen.
Vijf liedjes verder. Zonder verdovingsspuitje. Ik zucht. Mijn drugs was de muziek & mijn ademhaling.  Ik deed gewoon mijn eigen ding.

Wanneer mag ik weer komen? Zet ik het in mijn agenda. Ja,..die tandartsstoel klinkt me als muziek in de oren ;-)

#zucht




Reacties

Populaire posts