Lya

Ze wandelt het terras op en begint spontaan te zingen: 'Geef mij maar Amsterdam dat is mooier dan Parijs, geef mij maar Amsterdam...' De woorden erna lijkt ze niet te weten. Ik kan het niet laten om bij te vallen.

'Ik doe altijd waar ik zin in heb, trek me van niemand iets aan. Dat moet jij ook doen. Je niks aantrekken van iemand. Ken je er nog een? Het moet maar in je opkomen hè? Voordat ik antwoord kan geven zet ze opnieuw in: 'Geef mij maar Amsterdam, dat is mooier dan Parijs,....' galmt er opnieuw over het terras.

Haar aandacht is niet meer op me gericht. Ik  probeer het 'onderonsje', waar ik in zat, voort tezetten. Tevergeefs.

'Ken je nog meer liedjes? Ze moeten maar net in je opkomen hè? Als er één in me opkomt dan zing ik het gewoon. Moet jij ook doen. Ik laat me door niemand onderdrukken.' Ze maakt een vuist en haar duim beweegt naar de aarde.

Met de ober zingt ze Ave Maria. Zonder enkele schroom  laat ze zich zien en horen aan de wereld.
Ik film het tafereel. Als ze klaar zijn wil ze het resultaat zien en ik geef haar mijn telefoon. 'Ah, het is mooi!' en gaat er mee aan de wandel, achter de ober aan. 'Mag ik het delen op facebook?' vraag ik wanneer ze terug is. 'Waarom niet? Iedereen mag alles van me weten. Ik heb geen geheimen. Ik ben altijd eerlijk en open'

'Dan ga ik het delen met mijn facebook vrienden. Kunnen ze ook van je genieten.'

'Hoe heet jij eigenlijk?' vraag ik haar.
'Lya,... L, Y, A'
'Dank je Lya, je bent een wijze vrouw. Anderen kunnen een voorbeeld aan je nemen.'
'Ja, ja, ik doe waar ik zin in heb.' herhaalt ze nog eens. 'Heb je dat altijd gedaan?' wil ik weten. 'Ik ben opgewekt en vrolijk, altijd al geweest. Zo ben ik geboren.'

Ze kijkt op haar horloge. 'Ik ga eten!'
'Dank je voor deze mooie ontmoeting, heb je al een zoen gehad vandaag?'
Dat heeft ze niet. Ik geef haar een pakkerd op haar wang.
Ze geeft me er drie terug want volgens haar doen ze dat in België ook. :-)

Zeg nou zelf, daar schiet je hart toch meters van open? Noemen ze het in de volksmond beperking?
Ik noem het: Authentiek. Leven met de kwaliteit harten te bevrijden!








Reacties

  1. Geweldig he hoe Lya is. Ik ken haar sinds 1986. Je schrijft leuk Hilde. Groetjes José van vanavond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze is prachtig! Dat ik haar de komende dagen nog maar veel mag tegenkomen. Merci voor de gezellige dagafsluiting.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts