verborgen wens


“Niet klagen maar dragen!” wordt in de volksmond nog steeds gebruikt. Vooral wanneer zich lastige situaties voordoen. Momenten waarvan men zich beseft dat klagen eigenlijk geen oplossing biedt. 
Ik ben van mening dat er een flinke dosis inzicht en een sterke persoonlijkheid voor nodig is  om werkelijk naar deze uitdrukking te leven. Want wees eerlijk: wie vindt het niet fijn om zo af en toe eens heerlijk te klagen?
Ik geef toe dat ik me soms helemaal laat gaan! Klagen geeft me, voor een kort moment, een gevoel van opluchting, maar het brengt geen verandering in de situatie. Want wat is klagen nu eigenlijk en waarom wordt de situatie er niet door opgelost?

Klagen is onvrede uitspreken en een verlangen naar innerlijke vrede. Het is jammer dat die verborgen boodschap voorbij gaat aan de toehoorder. Meestal klagen we tegen een derde persoon waar we ons veilig bij voelen maar die geen deel uitmaakt van de situatie. Alle aandacht gaat op deze manier naar het klagen zelf en het klagen wordt in stand gehouden.


Klagen is een wens tot verandering!

Wanneer klagen een dagelijks patroon in de communicatie is zal er nooit iets veranderen. De vicieuze cirkel zal er voor zorgen dat 'de wens' die in al het geklaag verborgen ligt nauwelijks wordt gehoord. Of erger nog, er wordt niet eens meer naar het geklaag geluisterd.  Heb je ooit gedacht: pfff,…daar komt hij/zij weer aan met het gezeur?! 

Nu je weet dat er in klaaggedrag een wens tot verandering schuil gaat,  is dit gedrag met één zin en een enkele vraag positief te beïnvloeden. Hierdoor zal het negatieve imago van klagen worden omgebogen naar effectieve communicatie en een prettige atmosfeer.

Als toehoorder zeg je:
"Ik hoor dat je niet tevreden bent over….(gezondheid, omgeving, werk, sociale contacten etc,..) en dat je dat graag anders wil.  Heb je dit kenbaar gemaakt? Heb je je wens aan de juiste persoon uitgesproken? " 

De werking van deze zinnen zijn krachtig. Ik nodig je uit om ze te gebruiken en te ervaren wat het effect is. Probeer het gewoon, oefen ermee, geef het tijd  en zie wat er gebeurd. Het klagen zal afnemen, de sfeer zal veranderen, wensen worden zichtbaar. De klaagzang zal plaats maken voor effectieve oplossingen. 

Reacties

Populaire posts